Lekcja druga: palce

Postanowiłem stworzyć blog z nutami i poradami jak nauczyć się grać na keyboardzie w stopniu podstawowym. Blog zawiera nuty do samodzielnej nauki gry na keyboardzie czy pianinie. Nuty na keyboard podzielono na dwa działy: poziom 1 i poziom 2. Poziom 1 to melodie na keyboard w kluczu wiolinowym. Poziom 2 zawiera standardy muzyki klasycznej w uproszczonych aranżacjach. Nuty dostępne w formacie pdf lub jpg wraz z plikiem mp3, dzięki któremu możemy “osłuchać się”

Warto korzystać z programów komputerowych, do których można wczytać nuty, a następnie odtwarzać je za pomocą komputera. Jednocześnie przy odtwarzaniu komputer wskazuje pauzy i nuty, które aktualnie gra, bądź nawet może wyświetlać wirtualną klawiaturę. Możemy w dowolnej chwili zatrzymać, spróbować zagrać dany fragment na keyboardzie, bądź zmienić tempo i w ten sposób wspomagać swoją naukę. Godne polecenia są: NoteComposer, czy GuitarPro. Drugi jest dydykowany dla gitarzystów, ale również jest dobry. W GuitarPro wczytujemy plik midi gdzie każda ścieżka (piano, perkusja, nuty wokalu, gitara) są zapisane w postaci nutowej oddzielnie. Komputer “odtwarza” wszystkie instrumenty jednocześnie. Możemy wyciszyć sobie ścieżkę pianina i sami zagrać utwór z takim akompaniamentem. Jeżeli komponujemy utwór na pianino to, poprzez połączenie komputera i keyboardu kablem możemy nie tylko nagrać mp3 naszej gry, ale również wygenerować komputerowo nuty zapisujące to co zagraliśmy. Dzisiaj po kilku tygodniach od ukazania się nowego hitu radiowego możemy znaleźć kogoś na youtube, kto nagrał na pianinie cover danego nagrania, wraz z tutorialem, dzięki któremu sami możemy się szybko nauczyć. Wystarczy wpisać: “tytuł nas interesujący, piano cover tutorial”

Zobacz mój kanał

Po tym wstępie do roboty. Umieść prawą ręke na klawiaturze tak, by kciuk był w miejscu oznaczonym czerwoną kropką, a każdy kolejny palec o klawisz dalej. Zagraj trzy kolejne dźwięki trzema kolejnymi palcami (tylko białe klawisze). Następnie zrób kciukiem ruch taki, by znalazł się na klawiszu F. Reszta palcy po kolei wciska dalsze dźwięki. Nie oszukuj! Malutki palec też gra!

adamka

Zapis nutowy przedstawiony jest za pomocą pięciu równoległych linii i nutek. Nuta może znajdować się na linii, lub między liniami. Im łepek nuty wyżej, tym jest wyższy dźwięk. Opis jet widoczny na powyższym schemacie. Na początku jest znak klucza wiolinowego. Oddzielna pięciolinia jest dla lewej ręki, oddzielna dla prawej. Czyli dwie oddzielne ścieżki, które grają co innego. W muzyce mamy różne długości pauz i długości nut:

odranka2

Wiedza sama nie wystarczy, dlatego teraz praktyczne ćwiczenia:

Ze względu na problemy z kompem nie zostały wycięte sceny, w których się mylę i rzucam przeklonami:D